Vi anvender totalkommunikation, da vi i arbejdet med kommunikation har blik
for alle de kommunikationsformer, der kan være meningsfulde og tilgængelige for
det enkelte barn. Kommunikation skal være meningsfuld for, at den er brugbar.
Derfor arbejder vi med, at teste og afdække på hvilket niveau, kommunikation er
meningsfuldt for det enkelte barn. Det vil sige, at vi ikke har en samlet
opskrift, men i stedet et arsenal af muligheder, som tilpasses barnet. Nogle
børn bruger lyde, kropssprog, tegn og ord andre bruger mere avancerede
hjælpemidler som PECS og taleprogrammer – for os er det væsentlige ikke, hvad
barnet anvender, men at det passer til barnet, og at barnet bliver forstået,
mødt og støtte i at kunne kommunikere med sin omverden.
Den grundlæggende base for kommunikation er at vide, at nogen gerne vil
kommunikere med én og vide, hvordan man kontakter denne anden. Dvs. at vi
arbejder med, at det basale kommunikative samspil med forståelse og evne til
gensidighed, fælles opmærksom og blikkontakt er på plads, før det udbygges med
endnu mere avancerede kommunikationsformer.