Adfærd og kommunikation
Den synspædagogiske tilgang tager afsæt i at forstå hvem borgeren er, forstå borgerens diagnoser herunder synshandicappet og samspillet imellem dem. I udgangspunktet tager opgaver fire gange så lang tid at udføre, hvis man er blind frem for seende.
Kommunikation og adfærd er et vigtigt redskab.
Vi siger vores navn højt når vi kommer og går
Vi nævner hinandens navne når vi taler til hinanden i en gruppe
Vi står ansigt til ansigt når vi taler med borgeren
Vi smiler med lyd på, så borgeren kan høre og mærke, at vi er glade, noget er sjovt mv.
Vi sætter tempoet ned og er konkrete når vi taler og guider
Vi giver borgeren tid til at svare
Vi fortæller borgeren hvad vi gør, når det er relevant
Vi tolker for borgere, når vi griner af noget sammen med andre borgere
Det fysiske miljø
Det fysiske miljø spiller en afgørende rolle, når man er blind, og vi har fokus på at formidle det borgeren ikke kan se.
Der er ledelinjer på Bredegaard
Lejligheder, fællesarealer, spisestuen mv. er indrettet med særligt fokus på belysning, kontraster og støjniveau
Vi flytter ikke på borgerens ting eller laver nye systemer i fx skabe uden deres viden
Døre og låger skal være helt åbne eller helt lukkede
Vi sætter stole mv. på plads og gangarealer skal være frie
Team Syn og Ergoterapi tilbyder måltidsteknik, hygiejnekursus og ADL-træning i at udføre specifikke opgaver fx kaffebrygning og tøjvask.