Kommunikation i STU Hvis kommunikationshjælpemidler skal virke for eleverne, ved vi: Sideindholdat omgivelserne skal være nysgerrige på hvem den enkelte elev er og hvad eleven har på hjerteat kommunikationshjælpemidlerne skal være skræddersyede til den enkelte elevat hjælpemidlerne skal være tilgængeligeat eleverne skal være i et miljø, der konstant – ofte livslangt – støtter op om brugen af hjælpemidlerneat arbejdet med kommunikationshjælpemidler er et tæt samarbejde mellem elev, nærpersoner, fagpersoner, samt af og til særligt indkaldte specialisterat elevens nære netværk og fagpersoner skal have den nødvendige faglige og pædagogiske viden for at kunne støtte op om dagligbrug, indhold og videreudvikling af hjælpemidletat det er vigtigt at dele viden i dagligdagen på tværs af de miljøer, hvor eleven færdesat det er vigtigt at overlevere viden om elevens kommunikation, kommunikationshjælpemidler og støttebehov ved de store overgange i livet, fx når eleven begynder og slutter sin STU. Uden den fornødne overlevering vil aktuelle udtryksmuligheder let gå tabt.Læs en beskrivelse af specifikke faglige kompetencer med afsæt i Artikel 3 i FN's Handicapkonvention, som omhandler generelle principper såsom ikke-diskrimination, inklusion i samfundet, ligestilling mellem mænd og kvinder samt respekt for de udviklingsmuligheder, som børn/voksne med handicap har. Derudover kan du finde videoklip om kommunikation og læring med døvblinde (link åbner i PDF).Læs evt. pjecen Døvblindfødt, som omhandler rammerne af Handicapkonventionens Artikel 3, og hvordan mennesker med medfødt døvblindhed sikres menneskerettigheder, frihedsrettigheder og naturlig værdighed (åbner i PDF) Redaktør Lisa Terkelsen For at kunne sende din besked, mangler du at give dit samtykke. Indtast en gyldig e-mail-adresse. Bemærk: Denne mail er ikke sikker. Din mail bør derfor ikke indeholde personfølsomme oplysninger.Læs, hvordan du sender sikker digital post:https://www.regionh.dk/digitalpost Skriv din besked: Indtast din email (skal udfyldes): Jeg giver hermed samtykke til, at Region Hovedstaden behandler oplysningerne i min henvendelse sagligt. Læs betingelserne for dit samtykke Der er ikke registreret en emailaddresse for brugeren/gruppen