Indskrivning/visitation
Indskrivning/visitering sker ikke ved direkte henvendelse til skolen, men går først gennem hjemkommunens PPR-kontor (Pædagogisk og Psykologisk Rådgivning).
Hvis du har spørgsmål til proceduren omkring visitationen – eller ønsker at besøge skolen - er du meget velkommen til at kontakte visitationsansvarlig Lisa Terkelsen på telefon 4511 4002.
Forventningssamtale
Inden skolestart afholdes forventningssamtale med forældrene, hvor der tales om visionerne for skoleforløbet - de langsigtede mål - som handler om, hvad eleven skal kunne, når han/hun går ud af skolen.
Ved forventningssamtalen bestemmes også, hvad der skal være de foreløbige mål og fokusområder, indtil observationen af den nye elev er overstået.
Observation
I forbindelse med skolestart foretager det tværfaglige team en observation af hver ny elev. Teamet koncentrerer sig om valgte fokusområder.
Observationen tager afsæt i relevante fag og aktiviteter på elevens skema, og foregår i undervisningen, og dermed i elevens eget miljø.
I sidste del af observationen afstemmes de gensidige forventninger fra forældre og det tværfaglige team.
Observationens formål
Observationens formål er at udarbejde en handleplan, der beskriver elevens kompetencer, kognitive potentialer, læringsstil, og motorik.
Handleplanen danner grundlag for den løbende proces med at udarbejde, evaluere og revurdere den individuelle elevplan.
Yderligere observation
På Spor 3 (elever med medfødt døvblindhed) afholdes yderligere en årlig observation af hver elev i hele skoleforløbet.
Observationen munder ud i en foreløbig beskrivelse. Denne, samt videoanalyse, danner baggrund for en opfølgende samtale, hvor det tværfaglige team og forældrene deltager.
Undervisningsrelateret fysio- og ergoterapi
Fysio- og ergoterapeuterne følger løbende op med nye observationer af elevens motoriske udvikling i forbindelse med udarbejdelse af plan for den undervisningsrelaterede fysio- og ergoterapi.