Kommunikationscentret har primært tilbud til børn og unge med synshandicap og komplekse kommunikationsbehov. I samarbejde med PPR kan vi også tage imod børn med samsynsproblemer, hyperacusis, tinnitus og stemmevanskeligheder mm. I disse sager vil vi inddrage kolleger fra de relevante teams.
Børne- og ungeteamet består af:
To konsulenter for småbørn med synshandicap med specialviden om:
øjensygdomme hos småbørn (hvordan de manifesterer og udvikler sig)
observation og screening af synsfunktionen
betydningen af reduceret syn i forhold til den motoriske, begrebsmæssige, sproglige og emotionelle/sociale udvikling
betydningen af at have et barn med synshandicap i familien/institutionen
inklusion (at tænke barnets særlige behov ind i forskellige miljøer)
kompensationsmuligheder i forhold til aktiviteter, særligt synsstimulerende aktiviteter, optiske løsninger og indretning.
To synskonsulenter for skolebørn med specialviden om:
øjensygdomme, konsekvenser af øjensygdomme samt prognose
inklusion (at tænke barnets særlige behov ind i planlægningen og udførelsen af undervisnings- og fritidsaktiviteter)
synskompenserende undervisning og undervisningsmateriale (at tilrettelægge undervisningsmiljøet, således at barnet kan følge pensum på lige fod med de øvrige elever)
synskompenserende teknikker svarende til barnets forskellige udviklingstrin
To konsulenter for børn med synshandicap og andre funktionsnedsættelser med specialviden om:
øjensygdomme, konsekvenser af øjensygdomme samt prognose
CVI (hjernebetingede synsnedsættelser)
synsnedsættelser kombineret med andre funktionsnedsættelser
alternative og støttende kommunikationsformer (herunder kommunikationshjælpemidler)
kompensationsbehov i forhold til lys, kontrast, farve, forstørrelse mm.
samspil mellem barnet, de kommunikative løsninger og familie/øvrige netværk
To IKT-konsulenter med specialviden om:
specifikke og generelle kommunikationsvanskeligheder hos børn og unge med flere funktionsnedsættelser
IT-baserede kommunikationshjælpemidler (muligheder og begrænsninger i forhold til børns generelle og specifikke kommunikationsvanskeligheder)
tilpasning og udvikling af specialtilpassede kommunikationsløsninger med udgangspunkt i det enkelte barns kommunikative muligheder og kompetencer
samspil mellem barnet, de kommunikative løsninger og familie/øvrige netværk
individuelle opsætnings- og monteringsløsninger
specifikke og generelle kommunikationsvanskeligheder hos børn med komplekse handicap
kommunikationsmulighedernes afgørende betydning for børns udvikling
anvendelse af videoanalyse til udvikling af samspillet mellem barnet og dets relationspartnere
støttende og alternativ kommunikation, herunder Tegn-Til-Tale
øjensygdomme, konsekvenser af øjensygdomme samt prognose, herunder syndromer, sjældne lidelser, neurologi mm.
kompenserende specialundervisning
generelle og specifikke hensyn samt kompensationsmuligheder, herunder belysning som hjælpemiddel
lovgivning/sektoransvar/rammeaftale mm.
Det tætte samarbejde mellem vores konsulenter betyder, at den konsulent, der skal "tage over", altid er velforberedt.