Lovgrundlag
Specialrådgivning - lov om social service § 12.
Hjælpemidler/forbrugsgoder afprøvning og instruktion - Lov om social service § 10 stk. 4 og §§ 112 og 113.
Målgruppe
Voksne med alvorlige kognitive eller kommunikative vanskeligheder, der kan kompenseres med et hjælpemiddel.
Formål
Indsatsen med kommunikations- eller betjeningshjælpemidlet/det kognitive hjælpemiddel har til formål, at borgeren kan kompensere for kognitive og/eller kommunikative vanskeligheder og/eller betjeningsvanskeligheder. Desuden skal indsatsen bidrage til, at borgeren kan kommunikere og deltage aktivt i dagligdagen - øge selvhjulpenhed og selvbestemmelse samt forbedre det generelle funktionsniveau.
Indhold
Efter en afdækning af vanskelighedernes karakter og afprøvning af hjælpemidler tilbydes efter behov:
rådgivning om relevante strategier og systemer fx opbygning af dagsplaner
opbygning af systemer for at støtte borgeren i brugen af hjælpemidlet
afprøvning af hensigtsmæssig montering af hjælpemidlet på kørestol, arbejdsbord m.v.
opsætning og individuel tilpasning af hjælpemidlet
instruktion til borger, pårørende og/eller andre primærpersoner i anvendelse af hjælpemidlet
rådgivning om kommunikative strategier til borger, pårørende og/eller andre primærpersoner
Instruktionen kan foregå i hjemmet for at få implementeret brugen af hjælpemidlet i hverdagsaktiviteter.
Værd at vide
Hjælpemidler er ikke inkluderet i ydelsespakken.
Kommunikationscentret kan rådgive om og eventuelt bistå med anskaffelsen af hjælpemidlet. Hjælpemidlerne faktureres særskilt.
Udgifter til montering samt integration med kørestol faktureres særskilt og uden for leverings- og serviceaftalen. Større hjælpemidler kan leveres i henhold til leverings- og serviceaftale.
Der kan blive behov for at supplere med specialundervisning for at sikre, at borgeren får integreret brugen af hjælpemidlet i hverdagen.