​​

Neuropsykologisk undersøgelse

Hvordan kan vi bedst forstå og beskrive skadens eller sygdommens kognitive, personlighedsmæssige eller emotionelle følger?​

Lovg​rund​​lag 

Lov om specialundervisning for voksne 

Den neuropsykologiske undersøgelse foretages i henhold til bekendtgørelsen om specialundervisning for voksne § 4 om afdækning (nr. 378 af 28. april 2006). ​​​

Må​lgruppe 

Borgere, som har fået konstateret en erhvervet hjerneskade eller progredierende hjernesygdom.

​Form​ål 

Den neuropsykologiske undersøgelse skal bidrage til forståelse af skadens eller sygdommens kognitive, personlighedsmæssige eller emotionelle følger.

Den tilrettelægges med udgangspunkt i en aktuel problemstilling, som defineres af rekvirenten. Det kan for eksempel dreje sig om: 

  • beskrivelse af aktuelle følger samt bevarede evner og færdigheder

  • vurdering af sociale følgevirkninger, fx overvejelser vedrørende erhvervsevne eller uddannelsesmuligheder

  • vurdering af prognose og behandlingsmuligheder

  • opstilling af plan for intervention

  • forløbsbeskrivelse – bedring, stabilisering eller forringelse i forhold til tidligere undersøgelser.

Indh​old 

Undersøgelsen varetages af en psykolog med specialviden om, hvordan hjernens funktioner afspejles i tanker, følelser og handlinger, og kan blandt andet omfatte: 

  • indhentning af relevante oplysninger for eksempel journaler, specialisterklæringer o. lign.

  • anamneseoptagelse, herunder udredningssamtale med borger og/eller pårørende 

  • samtale med andre relevante personer som forventes at kunne bidrage med væsentlige oplysninger (pårørende, sagsbehandler, andre behandlere med flere)

  • iagttagelse af borgerens ydre fremtoning og adfærd herunder kontaktevne, kooperation, sygdomsindsigt og følelsesmæssige reaktioner

  • neuropsykologisk testning, spørgeskemaer, ratingscales

  • skriftlig afrapportering af undersøgelsens resultater, konklusioner og anbefalinger i forhold til den grundlæggende problemstilling og rekvirentens ønsker

  • orientering til borgeren om undersøgelsens væsentligste resultater og anbefalinger.

Den neuropsykologiske undersøgelse danner baggrund for en beskrivelse af aktuelle følger og styrkesider, gennem undersøgelse af forskellige psykologiske funktioner. Med afsæt i problemstillingen, som rekvirenten ønsker belyst, undersøges og vurderes fx:

  • opfattelse af sanseindtryk (perception)

  • orientering i tid og sted

  • opmærksomhed, koncentration og mentalt tempo

  • indlæring og hukommelse

  • sprogfunktion

  • overblik, planlægning og problemløsning

  • evnen til abstraktion

  • personlighedstræk og følelsesmæssige forhold (sindsstemning, temperament, belastningstolerance, mestringsevne)

  • indsigt i egen situation, herunder sygdomserkendelse og forestillinger om fremtiden.

 




Redaktør