Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne
Den neuropsykologiske undersøgelse foretages i henhold til bekendtgørelsen om specialundervisning for voksne § 4 om afdækning (nr. 378 af 28. april 2006).
Målgruppe
Borgere, som har fået konstateret en erhvervet hjerneskade eller progredierende hjernesygdom.
Formål
Den neuropsykologiske undersøgelse skal bidrage til forståelse af skadens eller sygdommens kognitive, personlighedsmæssige eller emotionelle følger.
Den tilrettelægges med udgangspunkt i en aktuel problemstilling, som defineres af rekvirenten. Det kan for eksempel dreje sig om:
beskrivelse af aktuelle følger samt bevarede evner og færdigheder
vurdering af sociale følgevirkninger, fx overvejelser vedrørende erhvervsevne eller uddannelsesmuligheder
vurdering af prognose og behandlingsmuligheder
opstilling af plan for intervention
forløbsbeskrivelse – bedring, stabilisering eller forringelse i forhold til tidligere undersøgelser.
Indhold
Undersøgelsen varetages af en psykolog med specialviden om, hvordan hjernens funktioner afspejles i tanker, følelser og handlinger, og kan blandt andet omfatte:
indhentning af relevante oplysninger for eksempel journaler, specialisterklæringer o. lign.
anamneseoptagelse, herunder udredningssamtale med borger og/eller pårørende
samtale med andre relevante personer som forventes at kunne bidrage med væsentlige oplysninger (pårørende, sagsbehandler, andre behandlere med flere)
iagttagelse af borgerens ydre fremtoning og adfærd herunder kontaktevne, kooperation, sygdomsindsigt og følelsesmæssige reaktioner
neuropsykologisk testning, spørgeskemaer, ratingscales
skriftlig afrapportering af undersøgelsens resultater, konklusioner og anbefalinger i forhold til den grundlæggende problemstilling og rekvirentens ønsker
orientering til borgeren om undersøgelsens væsentligste resultater og anbefalinger.
Den neuropsykologiske undersøgelse danner baggrund for en beskrivelse af aktuelle følger og styrkesider, gennem undersøgelse af forskellige psykologiske funktioner. Med afsæt i problemstillingen, som rekvirenten ønsker belyst, undersøges og vurderes fx:
opfattelse af sanseindtryk (perception)
orientering i tid og sted
opmærksomhed, koncentration og mentalt tempo
indlæring og hukommelse
sprogfunktion
overblik, planlægning og problemløsning
evnen til abstraktion
personlighedstræk og følelsesmæssige forhold (sindsstemning, temperament, belastningstolerance, mestringsevne)
indsigt i egen situation, herunder sygdomserkendelse og forestillinger om fremtiden.