Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Borgere med let til moderat afasi (ICF grad 1 til 2) med primært ekspressive (verbale) vanskeligheder. Undervisningen henvender sig både til borgere i akutfasen og til borgere med kronisk afasi.
Formål
Undervisningen skal forbedre borgerens ekspressive sprogfunktion (verbale sprogproduktion). Samtidig skal borgeren og pårørende opnå kendskab til bevarede verbale ressourcer, og hvordan disse anvendes i kommunikation i hverdagen.
Indhold
Undervisningen er tilrettelagt som et intensivt forløb i en lille gruppe med max 4 deltagere til 2 konsulenter. Undervisningen tilrettelægges ud fra den enkeltes funktionsniveau for at sikre, at alle deltagere bliver mødt og udfordret i netop deres ekspressive vanskeligheder.
Undervisningen, der foregår flere gange om ugen, omhandler:
- brug af intakte ekspressive funktioner til ordmobilisering
- anvendelse af kompenserende kommunikationsstrategier, når disse ledsager eller faciliteter den verbale mobilisering af ord
- testning, funktionsprøver, observationer, evt. gruppeobservationer
- oplæg til visitation eller afslutning.
Undervisningen tilrettelægges som naturlige kommunikative handlinger og situationer for at sikre transfer.
Værd at vide
Ydelsen skal ses i sammenhæng med anden indsats på Kommunikationscentret.
Afbud til holdundervisning erstattes kun hvis Kommunikationscentret aflyser undervisningen.