Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Borgere med moderat til svære kommunikative vanskeligheder efter erhvervet hjerneskade (ICF grad 2- 3), det vil sige borgere som har meget svært ved at tale og kommunikere, og som ikke har ressourcer til at deltage i hjerneteamets øvrige holdtilbud.
Endvidere brugere eller kommende brugere af kommunikationshjælpemidler.
Formål
Indsatsen skal med udgangspunkt i borgerens funktionsnedsættelse sikre, at borgeren får mod på at kommunikere trods svære begrænsninger og kan anvende hensigtsmæssige kompenserende strategier i hverdagen og dermed øge graden af selvhjulpenhed.
Det er endvidere formålet, at borgeren opnår øget indsigt i og erkendelse af de begrænsninger, som funktionsnedsættelsen giver, samt blive opmærksom på egne kompetencer og udviklingsmuligheder. Pårørende og andre relevante personer får mulighed for at øge deres kendskab til og indsigt i de kommunikative vanskeligheder samt vejledning i, hvordan de kan støtte i at bruge de indlærte strategier i dagligdagen.
Indhold
Undervisningen er tilrettelagt som et individuelt forløb og med deltagelse i en lille gruppe, max 4 deltagere til 2 konsulenter. Undervisningen i den lille gruppe ligger i umiddelbar tilknytning til den individuelle undervisning.
Individuelt arbejdes der med den enkeltes kommunikative ressourcer. I den lille gruppe af ligestillede arbejdes der i praksis med at bringe de kommunikative ressourcer i anvendelse, sådan at de kompetencer der erhverves i den individuelle undervisning, anvendes i en overskuelig kontekst med intensiv støtte.
Undervisningen tilrettelægges ud fra borgerens behov og kan indeholde:
fonologi (sproglyde), ordmobilisering og sætningsopbygning.
kompenserende kommunikationsstrategier i dagligdagen, herunder supplerende og/eller alternative måder at kommunikere på: fx mimik, kropssprog, gestik, skrift, tegn, udpegning.
inddragelse af kompenserende hjælpemidler og standardteknologi fx Lightwriter, talecomputer, kommunikationsbøger, iPad, pc, Simpel Skype.
hvordan påvirkes kommunikationen ved brug af kommunikationshjælpemiddel
rådgivning og vejledning til pårørende m.fl.
Værd at vide
Undervisningen varetages primært af logopæder. Andre faggrupper inddrages efter behov, eksempelvis IKT-konsulent, fysioterapeut eller neuropsykolog.
På grund af denne målgruppes svære kommunikative funktionsnedsættelser er der behov for øget inddragelse og samarbejde med pårørende og andre samarbejdspartnere.