Værdier


  • Faglighed
  • Opmærksomhed og nærvær
  • Ansvarlighed
  • Udvikling
  • Etik
  • Respekt
  • Humor

Faglighed:

  • ​Den faglige tilgang tager udgangspunkt i principper for proaktivitet og konflikthåndtering efter principper for Low Arousal samt i en neuropædagogisk forståelsesramme.
  • Faglig praksis indebærer kendskab til og omsætning af relevant pædagogisk/psykologisk teori og metode.
  • Faglig praksis indebærer indsamling af relevante data, analyse og refleksionsprocesser, mål, delmål, handlepraksis og evaluering.
  • Faglig praksis omfatter brug af assessment, pædagogisk strategi, aktivitetsbeskrivelser, individuelle planer m.v.
  • Faglig praksis indebærer kollegial og ledelsesmæssig feedback og –forward.
  • Der arbejdes med at udvikle såvel den enkelte medarbejders som teamets personlige, faglige, strategiske og samarbejdsmæssige kompetencer i overensstemmelse med vedtagne principper for kompetenceudvikling.
  • Faglig praksis finder sted inden for rammerne af kvalitetsstandarder og –vejledninger.
  • Faglig praksis indebærer fælles, fagligt sprog og italesættelse.
  • Faglig praksis finder sted i samarbejde med kolleger, ledelse og region.
  • Faglig praksis omfatter brug af elektronisk kommunikation (EKJ m.m.)

Opmærksomhed og nærvær:

  • ​Vi arbejder med metakognition og udvikling af reflektorisk kompetence.
  • Vi arbejder med vågenhed og nærvær i beboersamarbejde og øvrige relationer.
  • Vi anvender supervision, kollegial og ledelsesmæssig feedback, kurser og undervisning til at øge opmærksomheds-  og nærværskompetencer. 

Ansvarlighed:

  • ​Vi tager personligt ansvar for at arbejde i overensstemmelse med de til enhver tid gældende mål, rammer, værdier og retningslinier for den faglige indsats.
  • Vi anvender de vedtagne arbejdsredskaber som f.eks. EKJ, individuelle planer, kvalitetsværktøjer, vejledninger, retningslinier, introduktionsprogrammer m.v.
  • Vi tager medansvar for den fælles opgaveløsning, det faglige miljø, samarbejde og udvikling.
  • Vi tager såvel personligt, gruppemæssigt samt organisatorisk ansvar og medansvar.
  • Vi medvirker til at skabe organisatorisk læring og en kultur, som til enhver tid afspejler såvel regionale som lokale målsætninger og værdier og finder sted i et udviklingsperspektiv.
  • Vi tager ansvar for at opnå det, vi ønsker, ved selv at være det, vi ønsker af andre.

Udvikling:

  • Vi forstår livet som en dynamisk, fremadskridende proces, hvor i morgen er anderledes end i dag.
  • Vi arbejder ud fra den opfattelse, at alle mennesker har potentiale for udvikling. 
  • Vi arbejder i et anerkendende perspektiv i forhold til såvel beboere som kolleger og øvrige samarbejdspartnere.
  • Vi tager udgangspunkt i ressourcer og den positive intention bag enhver handling.
  • Vi har fokus på egen udvikling og indgår i fælles ansvarlighed i forhold til udvikling og læring.

Etik:

  • ​Vi afvejer bevidst selvbestemmelse og omsorgsforpligtelse i daglig praksis.
  • Vi arbejder inden for rammerne af serviceloven.
  • Vores praksis tager altid udgangspunkt i mindste indgrebsprincippet i konfliktsituationer.
  • Vi tager udgangspunkt i, at ethvert menneske er unikt.
  • Vi behandler andre, som vi gerne selv vil behandles.
  • Vi har en anerkendende tilgang til beboere, kolleger og øvrige samarbejdspartnere

Respekt:

  • ​Vi accepterer, anerkender og arbejder inden for vedtagne kompetencerum, såvel regionalt, organisatorisk, ledelsesmæssigt, gruppemæssigt og personligt.
  • Vi er respektfulde i tale, personligt udtryk og samarbejdsform.
  • Vi respekterer brugernes integritet.

Humor:

  • Vi evner at le; ik​ke mindst af os selv.
  • Vi anvender humor og glæde i beboer-  og samarbejdsrelationer.
  • Vi anvender humor med kærlighed, nænsomhed og venlighed.
  • Vi forstår at sige: ”Pyt!” og komme videre​


Redaktør