Reportage fra Roskilde Festival 2019 af festivalrotten Nicholas

Som en del af projektet "Festival for alle" var medarbejdere og beboere fra Blindecenter Bredegaard med til at sætte fokus på at forbedre tilgængeligheden for mennesker med funktionsnedsættelser på årets Roskilde Festival blandt andet med Blinfo; de talende skilte. Her fortæller beboer på Bredegaard og Blinfo-superbruger Nicholas om sin oplevelse af festivalen.

Vent...

Vi starter hjemme på Bredegaard, hvor kaffemaskinen er tændt. Jeg har sat kaffen over, hentet to-go-kopperne frem og sat Søstrene Blinfo (Anne og Heidi) og Ninasofie en kop kørekaffe i udsigt.

Bilen blev pakket og vi drog afsted til Roskilde i højt humør. Jeg foreslog MixFM som køreradio, men den kunne vi ikke finde på Berlingoens radio. Pyt – vi fandt en anden kanal.

Ankomst og en uventet fest

Da vi ankom til Roskilde, fik vi lov til at checke ind før tid. Jeg havde valgt at bo godt på Comwell Roskilde, mens søstrene Blinfo havde telt med og skulle sove på festivalpladsen.

Det var dejligt at få lov at sætte bagagen på værelset. Så trak vi ellers i arbejdstøjet med det samme og afsted det gik til festivalpladsen.

Dagen gik med at møde de andre fra DBSU ( Dansk Blindesamfunds Ungdom) og gå en laaaaaaang rundt på festivalpladsen for at beslutte, hvor der skulle ophænges beacons.

Nicholas hygger og fester med andre unge.

Først havde jeg indstillet mig på at drikke en enkelt øl efter aftensmaden og så tage tilbage til hotellet, men det var ikke helt sådan det blev.

I DUOS-teltet oplevede jeg, at de andre unge hyggede sig og havde det sjovt. Jeg blev budt på en øl og der var flere hvor de kom fra, så før jeg så mig om, var jeg med i en fest. Jeg havde en pose chips i rygsækken, som jeg lagde på bordet.

Jeg var simpelhent så glad og sagde de andre mange tak for at lukke mig ind i deres gruppe på en måde så jeg slet ikke følte mig udenfor. Det var helt sikkert en af turens højdepunkter.

Efter at jeg havde festet lidt med de andre, gik turen til hotellet, hvor jeg så frem til at sove godt den første nat. Jeg blev overrasket over at opdage, at der fandtes flere forskellige typer taxier. Vi kørte i en partytaxa, der var indrettet sådan, at jeg sad med ryggen mod chaufføren og Ninasofie overfor. Der var masser af plads, lædersæder og tosset lys.

Efter et dejligt bad hoppede jeg på hovedet ned i den kæmpestore kingsize-bed. Den havde jeg fortjent.

Blinfo-test og pimp et hjælpemiddel

Næste morgen startede med at høre Radio Midtsjælland, da MixFm kun havde sommerradio at byde på om formiddagen. Øv! Da jeg havde hørt min sædvanlige morgenradio, gik vi ned til den kæmpestore morgenbuffet. Efter buffeten var jeg stopmæt og klar til at trække i arbejdstøjet igen. Vi havde jo en mission at udføre i Roskilde.

Denne gang tog vi toget, som satte os af helt tæt på Handi-campen på festivalpladsen. Tilbage på festivalen tog vi endnu engang den lange gåtur rundt på pladsen. Denne gang for at teste at de opsatte beacons.

Efter at vi havde arbejdet, tog jeg mig en pause med høretelefoner på. Jeg hørte programmet Uden filter på Radio Midtsjælland med René Mikkelsen. Det er en rigtig god ting for mig at kunne holde pauser med høretelefoner og radio. På den måde kan jeg holde ud at være til festival, hvor der sker rigtigt meget.

Pimp et hjælpemiddel-teltet med folk fra Danmarks Tekniske Universitet.

Eftermiddagen brugte jeg i et telt, hvor der var nogen fra DTU der pimpede hjælpemidler. Vi fik pimpet en stok, så den kunne lyse og blinke og se pisselækker ud. Jeg kan fortælle, at det er en dårlig ide at læne sig alt for langt tilbage på en plasticcampingstol. Især hvis den er lidt gammel og slidt. Det konstaterede jeg, da jeg med et brag væltede bagover. Der var heldigvis mange hjælpsomme mennesker omkring os og vi grinte meget.

Morbror Ole og nye bekendtskaber

Om aftenen gik vi rundt nede ved Orange scene for at høre Bob Dylan og spise noget mad. Pludselig mødte jeg en, jeg kendte. Det var min fars morbror Ole, som arbejder som frivillig på Roskilde festivalen. Jeg valgte at spise i hans bod og det var traditionel dansk mad. Jeg fik brændende kærlighed med asier og rødbeder. Jeg kan ikke lide asier, men ellers var det et godt måltid.

Billede af den kæmpe folkemængde foran Orange scene på Roskilde Festival.

Der var mange mennesker der havde drukket eller røget en del og det var ikke altid så rart at være tæt på, men det hjalp at sidde sammen med dem, jeg kender og få mig en øl. Når jeg sad godt og trygt var jeg til gengæld drønglad og åben for at møde en masse nye mennesker. Jeg talte blandt andet med en gruppe unge tyskere, der boede tæt ved grænsen og havde gået i dansk skole. Jeg talte også med flere andre. Det var rigtig hyggeligt og Ole kom også og hilste på flere gange.

Ud på aftenen, da det var blevet sent, ville jeg gerne tilbage til hotellet. Vi begav os derfor afsted mod toget. Da vi kom til den lille perron faldt vi i snak med en vagt der skulle sørge for ro og orden. Hun hed Sara og jeg talte meget med hende. Hun var rigtig rigtig sød, syntes jeg. Da toget kom holdt jeg hendes hånd, da jeg skulle op af en meget høj kant. Hun var hjælpsom.

Hjemme på hotellet var det i bad og så på hovedet i seng.

Ja-kaffe og sidste Blinfo-tørn

Næste morgen blev jeg vækket på den bedste måde, som jeg slet ikke havde forestillet mig mulig. Da jeg satte mig op i sengen, var der en kop helt klar og dejlig kop kaffe parat, som Ninasofie havde hentet til mig i restauranten. Jeg døbte den en kop Ja-kaffe, og jeg drak den mens jeg sad i min seng med dynen omkring mig. Aaahhh! Sådan en kop kaffe burde alle dage starte med!

Nicholas tester Blinfo, de talende skilte med Heidi og Anne.

Efter morgenbuffet var det tid til at checke ud efter et helt vidunderligt ophold. Med toget tog vi afsted til festivalpladsen.

Vejret var desværre ikke helt med os, men med mange lag tøj på gik det alligevel, Vi tog endnu en lang testtur og gjorde et godt stykke arbejde.

Ved eftermiddagstid spiste vi pizza og hørte Søren Huss med gæstevisit af Nik & Jay. Der blev publikum godt nok begejstret på en måde, der kunne høres.

Efter koncerten gik vi tilbage til Handi-campen og tog den med ro, for nu var jeg altså ved at være brugt op ovenpå nogen gode dage.

Turen gik hjem torsdag aften. Jeg var træt, og vi var stille og mætte af indtryk . Heldigvis var damerne ikke svære at overtale til at vi gjorde et stop på McDonalds efter et aftensmåltid, som jeg tog med mig hjem til Bredegaard. Det blev nydt med stor velbehag, da jeg var kommet godt hjem.

På med den gule vest

Evalueringen er, at jeg er meget overrasket over, at folk var så gode til at tage hensyn. Det var en af de ting, jeg havde frygtet mest. Jeg var bange for hvordan det ville være at være blind på Roskilde. Jeg havde alle dagene en gul vest på og den kan jeg varmt anbefale. Den gjorde alting meget lettere, for så kan folk omkring se, at det ikke er med vilje, hvis jeg kommer til at skubbe eller gå ind i nogen. Den kan jeg varmt anbefale.

Holdet bag Festival for alle-projektet.