​​​​

Brugerstyret reception indviet på Jonstrupvang

​​Jonstrupvang er beboernes hjem, og nu er det dem, der tager imod telefonopkald og byder gæster velkommen i en ny specialdesignet reception.

Vent...

- Endelig blev det muligt at holde den officielle åbning af vores brugerstyrede reception. Den var planlagt allerede for et par år siden, men som med så meget andet satte Coronaen også en stopper for det. Det er dejligt, at dagen endelig er kommet, lød det fra Jonstrupvangs forstander Kim Frederiksen. 

Idëen til receptionen er udsprunget af et værdiprojekt på Jonstrupvang, hvor beboerne sagde, at når det nu var deres hjem, hvorfor var det så ikke også dem, der tog imod opkald udefra og bød gæster velkommen?

- Det var et meget relevant spørgsmål at stille, og opgaven var den helt enkle at få bygget en lækker kørestolsvenlig reception og finde eller få skabt en teknologi, så beboerne selvstændigt ville kunne besvare og viderestille indgående telefonopkald. Men ærligt var vi på bar bund i at kunne imødekomme ønsket, fortæller Kim Frederiksen. 

Den brugerstyrede reception startede derfor som et samarbejde mellem Welfare Tech, regionens innovationsafdeling og Jonstrupvang​.

Store krav til designet

Beboerne på Jonstrupvang er født med cerebral parese. De sidder i el-kørestol, mange anvender kommunikationshjælpemidler, og de fleste får hjælp til stort set alle aktiviteter i løbet af en dag. Det stiller store krav til designet af receptionen, som skal kunne anvendes af mange af beboerne.

Jonstrupvang har tre hovedformål med den brugerstyrede reception:

  • Større borgeroplevet livskvalitet på baggrund af receptionistarbejdet
  • Forbedret serviceoplevelse for besøgende og personer, der ringer til Jonstrupvang
  • Mere effektiv telefonomstilling til personalet

I samarbejde med arkitektfirma Force4 er der blevet tegnet og skabt et helt nyt receptionsområde med hævesænkebord, der kan tilpasses den enkelte beboer, kaffestation, plads til aviser og magasiner og med det helt rigtige specieludviklede software til skærmen, der gør, at beboerne kan tage telefonen og viderestille med et klik på et billede på skærmen og et head-set.

Men​​ingsfuld jobfunktion

Med den brugerstyrede reception vil Jonstrupvang gerne vise omverden, at det ved hjælp at teknik og fantasi er muligt at højne livskvaliteten for beboere med cerebral parese og finde en jobfunktion de finder meningsfuld.

- Jeg glæder mig til at betjene receptionen. Det giver frihed. Og det giver god mening, at det er os beboere, der tager telefonen. Et arbejde skal give mening for at jeg vil gøre det, og det gør det her. Jeg er lært op i tage telefonen og jeg har også teknologi på værelset, som jeg er vant til at bruge, siger beboer Maria Hjulmann Petersen. 

Inspiration til andre

Fremtidsperspektivet for Jonstrupvang er at kunne inspirere andre, som for eksempel hoteller eller andre steder med receptionsjob til at sætte borgere med funktionsnedsættelser i spil i forhold til at kunne betjene en funktion. Og den pointe blev fremhævet af regionsrådsmedlem Christoffer Buster Reinhardt (K), som deltog i åbningen:

- Mennesker med funktionsnedsættelse møder desværre generelt mange hindringer for at deltage på lige fod med andre i samfundslivet, fællesskaber og job. Men det modbeviser I med jeres brugerstyrede reception. ​

Regionsrådsmedlem Christoffer Buster Reinholdt (K) får demonstreret omstillingssystemet af beboer Johnny Jepmond.

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor